מחקר של פרופ' מייקל רוזנפלד משנת 2019 מאוניברסיטת סטנפורד מציג כי
על 39% מהשידוכים בארה"ב אחראים אפליקציות ההיכרויות השונות,
אך באותה נשימה כדאי להבין מה אנחנו מפספסים שאנחנו "חיים בהם".
בפוסט שפרסמתי השבוע כתבתי: "אפליקציות להיכרויות יוצרות מצב בו הן גורמות לנו לחשוב, באמצעות מניפולציות שונות, שאנחנו יכולים לפרק בני אדם לחלקיקים שניתן להשוות בניהן.
בעצם בלי להרגיש אנחנו הופכים את האחר למוצר, כמו כל מוצר שנרכש ברשת. רק שבמקרה של אפליקציות להיכרויות האלגוריתם מחליט עבורנו במה להתמקד על ידי כך שהוא מעצים תכונות מסוימות ולא מתייחס לתכונות אחרות שאולי משפיעות אפילו יותר על מה שחשוב להצלחת קשר לטווח ארוך".
קיבלתי לא מעט תגובות על הפוסט חלקן שאלו אותי איך הקשר למוצרים ובכלל כל העניין עם האפליקציות זה רק השפע. מה שנכון רק חלקית. ואנשים שהתעקשו שהם לא מתייחסים לאחרים כמוצר.
Uri lugan שעמדה בראש מעבדה בגוגל שעסקה באי- רציונליות והיתה אחראית על פיצוח הרגלי גלישה ודפוסי התנהגות של גולשים באתרי פורנו, החליטה לקחת את כל הידע שלה וליישם אותו על עולם הדייטינג. אגב היום היא בתפקיד בכיר באחת האפליקציות בארה"ב ויש לה כמה הרצאות TED מרתקות בעניין.
באחת ההרצאות היא מסבירה שבחסות האפליקציות הפכנו את החיפוש אחר בני זוג לדבר המזכיר חיפוש אחר מחשב נייד או מגהץ או כל מוצר צריכה אחר. רק שלאפליקציות יש אפשרות להעצים תכונות מסוימות ולגרום לנו לתת להם חשיבות יתר לעומת תכונות אחרות שאולי חשובות יותר ליצירת זוגיות ארוכה וטובה אבל הן לא יצוינו ובלי לשים לב אנחנו מפסיקים לתת להם חשיבות.
במילים אחרות האפליקציות עושות לא מעט על מנת שנהיה ממוקדים בתכונות שטחיות בעלות חשיבות שולית
להצלחה עתידית של הקשר. ובכל זאת מדובר באישה שעומדת בראש צוות של אפליקציית הכרויות, איך זה?
היא טוענת שבשונה מטינדר ואפליקציות אחרות, שרוצים שנצטרף אצלם, באפליקציה שלה, שפעילה יותר באר"ב, האינטרס המרכזי הוא שנמצא שידוך ונצא מהאפליקציה. אצלם לא ניתן לרפרף במאות פרופילים. אלא צריך להיכנס לכל פרופיל ולהגיב על התמונה או על מה שנכתב לפני שעוברים לפרופיל הבא, יש שיאמרו לא ידידותי, עבודה קשה, וכל שאר המשפטים שמכוונים אותנו למרוץ אחר הפרופיל הבא.
אז רגע לפני שאתם מצטרפים לאפליקציית הכרויות.
מוזמנים להקשיב להרצאה של אורי.
https://www.youtube.com/watch?v=259JopOuAR8
זכרו, כן אחוז המכירים באפליקציות עולה, מצד שני, אפשרו לעצמכם להיות אלה שמתמקדים בשיקולים החשובים כמו:
1. ערכים שחשובים לכם.
2. צדדים באישיות הפרטנר/ית שתרצו לצדכם.
3. מטרת הקשר.
4. מה תרצו להרגיש בקשר (פרטו אילו רגשות).
5. תהיו אתם הביאו אתכם ולא את המסכה שאתם חושבים שהוא/היא יעדיפו.
זה מצריך יותר התכתבויות, יותר שיחות, יותר השקעה, אבל הדרך הרגילה של מיקוד בפרמטרים שטחיים לא תוביל אתכם לזוגיות ארוכת טווח.
ולעולם את תוותרו על אהבה
שלכם ויקי